yvonnevandijk.reismee.nl

Veel gebeurd.

Woensdagochtend ben ik met Kriss op school geweest en hebben daar gebrainstormd wat er eigenlijk moet gebeuren om een aantal dingenop school te veranderen. Niet dat dat nu meteen gebeurt maar dat was een vraag om te onderzoeken. ons idee is om de groep leerlingen te veranderen in 3 verschillende groepen. Een groepje met jogere kinderen of lager ontwikkelingsnivo waar je een soort odcprogramma draait, een tussengroep die bezig is met vaardigheden zoals rekenen, taal en een groep die andere activiteiten doen zoals op een activiteitencentrum. We hebben eerst een tijdje met de jongere kinderen aan tafel gespeeld en liedjes met gebaren gezongen. Gewoon in het Nederlands maar zingen is altijd leuk. Waarschijnlijk hebben we wel de structuur van de ochtend van de ochtend wat verstoord maar de kinderen genoten van alles wat we met ze deden.Net Josefine, een leerlinge van 63 heb ik een tijdje gebabbeld en die vertelde dat ze het niet leuk vond op school en liever andere dingen wilde doen.Dingen maken zie ze en haalde haar breiwerk uit de tas. Moet je voorstellen, ben je 63 jaar en moet je nog letters kleuren en overtrekken.We hebben dus een aantal dingen op papier gezet en gaandinsdag nog een keer heen. De school is nu dicht, Paasvakantie.
We zaten ook een beetje in een dip. Wat nu verder, te doen?Er is zoveel en wij willenzo graag.dat geeft af en toe wel eenonbevredigend gevoel. We kwamen er niet uit, we waren moe. Ik merkte bij mezelf dat ik even op was en niet meer kon denken.Ook nog een telefoontje dat er thuis ingebroken is. Daar schrik je wel van maar het is ook ver weg.Zo voelt het.s'Middags weer aan de gang met de kinderen . Rene en ik zaten met twee kinderen in de tuin op de grond. Voor Meriam een speeldoek met twee speeltjes omgedaan. Meriam stopt altijd haar handen in haar mond en moet dan erg kwijlen. Maar als je niets hebt om te spelen dan doe je toch je handen in je mond?
We zijn nu een aantal keren met haar bezig geweest en ze went steeds meer aan de materialen die we voor haar hebben, aan de doek maar ook aan haar bedje en ze gaat er steeds meer mee spelen.
s'Avonds waren we bij Morris(manager) en zijn vrouw uitgenodgd voor het diner.Morris woont daar met een aantal familieleden. Ook nu weer kregen we een geweldig diner aangeboden wat geserveerd werd op de grond.Dat zijn we niet gewend, op de grond zitten eten dus o, o onze knieen.Er was zelfs bier en rode wijn door zusters gebrouwd. Wel lekker maar smaakt niet naar rode wijn zoals wij dat kennen.Morris heeft een prachtige tuin, echt een oase in die chaotische stad.
Vandaag witte donderdag was er in de ochtend een training voor de fysiotherapueten, gericht op wat betekent het nu om mentaal gehandicapt te zijn.Hoe maak je nu contact, hoe maak je iets duidelijk, hoe kan je de fysiotherapie leuker maken voor de kinderen door middel van contact en spel. Vanmorgen een eerste stap in gedaan en morgen gaan we weer verder. Ze staan wel open maar zijn absoluut niet gewend om zo met de kinderen bezig te zijn.
Ze gaven wel aan dat ze geen bezigheidstherapeut waren maar hun werk moesten doen, fysio geven.Ze krijgen nu officieel meer status, ze worden speciale fysiotherapeuten. Dat houdt voor hun in dat ze officieel toestemming hebben gekregen om zo te werken. Een heerlijke lange pauze, op het dak in de zon, 37 graden maar wel in de salwar kamiz want er zijn overal ogen.
In de kapel weer een dienst vanwege witte donderdag, het laatste avondmaal. 12 mannen zaten daar als de apostelen en werden door de priester de voeten gewassen. Jeetje, ben nu al twee keer in de kerk geweest. In geen jaren zoveel als nu en dan moeten we zondag weer Pasen wordt hier grots gevierd. Iedereen heeft dan nieuwe kleding en mijn Salwar Kamiz is klaar. Ziet er veel beter uit ,voelt ook wat persoonlijker dan wat wij hier steeds dragen.
Er was vanwege witte donderdag een maaltijd voor iedereen, buiten, door de workers gemaakt. Voor ons hadden ze speciaal gemaakt maar eigenlijk kunnen we dat niet eten. Dus wij wel een bord halen voor het fatsoen maar bijna niet gegeten er van en de borden weer opgestapeld.Maar veel kinderen kunnen niet naar buiten omdat de workers tot 6 uur werken en een groot aantal al met de enkel vast liggen of niet zelf uit bed kunnen komen. Er is dan ook niemand om ze er bij uit te halen. Ik heb zelf Umbelie gehaald en samen met haar een bordje gevuld met macaroni en cipatti(brood)Volgens mij krijgt zij bijna nooit geen brood dus ze trok kleine stukjes ervan af en zat lekker te soppen met haar broodje in de macaroni en saus. Dat hoort zo, cipatti gebruik je ook zo.Ze kan heel goed eten maar is ook vreselijk lui af en toe Ze dan zit ze als een koningin instructies te geven dat je haar eten moet voeren en als het niet gebeurt dan pakt ze je hand en stopt het eten in je hand en brengt het naar haar mond.
Morgen is hier een bruiloftsfeest. Dus weer van alles te eten maar dan taart en ijs.We hebben besloten dat we geen avondeten nemen.
Ga nu even het dak op,Karachi bij night.

Ida Brouwer

Hoi Yvonne
Tjee, ik ben onder de indruk van wat jullie allemaal meemaken. Het is echt een heel andere wereld. Wat zul jij veel te verwerken krijgen straks. Heel veel succes nog de komende periode.
Groetjes van Ida

petra

Hoi
Weer een indrukwekkend verhaal, wat zijn jullie goed bezig en goed dat je merk dat er toch kleine dingen, voor hun groot, een beetje kunt veranderen. Dat is wel een beetje schrikken, zo'n inbraak maar het zal inderdaad wel een beetje onwezelijk. Ben benieuwd naar je nieuwe Salwar Kamiz maak er wel een foto van, maar ik vind je tenue wat je nu draagt ook mooi kleurig.Grappig dat Umbelie je hand pakt om er eten in te doen en naar haar mond te brengen, doet me aan Nayma denken die overal je hand voor pakt.
Tot gauw en succes maar weer, hou je taai
kus Petra

nathan

heej mam weer een mooi verhaal
kus nathan

kim

Hai Yvonne,
Jeetje wat een mooie verhalen zeg! En wat fijn dat jullie zoveel kunnen doen, ook al zou je nog zo veel meer willen.
Heel veel succes nog!
Lieve groetjes Kim

Mar

Tjee weer zo'n mooi verhaal wat een indrukwekende dingen maak jij mee,enne zingen is heerlijk he'? ik had dat graag mee willen maken!
Goeie paas dagen in je nieuwe kleding,vroeger kreeg je een nieuwe jurk voor de paasdagen.
groet mar

Sagra

Net terug van een vakantie alleen met de jongste, vind ik in mijn mail allemaal berichtjes van jou. Leuk dat je ook zelf schrijft. Ik heb alle berichten gelezen en vind het behoorlijk heftig allemaal. Wat hebben wij het toch goed voor I hier in Nederland (dat wist ik wel maar nu word je toch weer even met je neus op de feiten gedrukt). Je schrijft lekker leesbaar. De foto's maken je verhalen nog duidelijker. Hoe hebben jullie al die materialen mee gekregen (blauwe stoeltjes en ligzak enzo) of was dat er al.

Goede paas, ben benieuwd naar je nieuwe kleren :-)!!

mam

hallo yvonne
fijn om even iets te horen en te zien op je site, mooi die foto's en ik ben blij dat je donderdag weer naar huis kom.
liefs mam

Yvonne

He mam
Wat leuk dat je even wat schrijft. Zoals je al weet gaat het goed met mij hoor.
Het zijn mooie en leerzame wken voor me.
Liefs, yvonne